Huizing Webben
Den lätta och förarlösa maskinen från Huizing är enligt tillverkaren världens första helautonoma skördetröska. Men ännu dröjer det ett tag innan tekniken blir seriemässig. FOTO: HuizingHarvest
Jordbruk Maskin & teknik Tema

Autonom tröska
skördar utan förare

Åtminstone två olika koncept för förarlösa skördetröskor prövas som bäst i Nederländerna och Ryssland. I båda fallen har vanliga standardtröskor utrustats med mjuk- och hårdvara för att klara uppgiften.

Tröskning kräver både kunskap och koncentration av föraren. Därför är det svårt att tänka sig att förarlösa tröskor skulle fungera på en oregelbunden, fuktig och mjuk teg. I torra förhållanden går det däremot bra, hävdar upphovsmännen och -kvinnorna.

I Nederländerna har den första autonoma skördetröskan redan tröskat korn denna höst. Pilotmaskinen har utrustats av företaget HuizingHarvest/Agrobotix i samarbete med eFarmer, ett företag som levererar mjuk- och hårdvara för precisionsjordbruk.

Enligt Nico Huizing från HuizingHarvest kommer framtidens jordbruk till stora delar att skötas förarlöst. Då blir det mer ekonomiskt att satsa på många små, billiga och lätta skördemaskiner som arbetar i svärm, i stället för ett fåtal stora tröskor.

Huizing föredrog därför att testa en liten autonom tröska. Företaget beställde via Alibaba en enkel och billig riströska från Kina för 15.000 euro. Efter fyra veckor anlände containern med nykomlingen.

Fjärrstyrning eller automatik

Tröskan är försedd med ett två meter brett bord och väger 3,5 ton. Tanken rymmer ungefär en kubikmeter säd. Enligt uppgift kan tröskan skörda 0,6 hektar per timme under autonom tröskning.

Konverteringen genomfördes i samarbete med FieldBee, som är specialist på utrustning för precisionsjordbruk. Tröskan utrustades med ett FieldBee RTK-system som automatiskt styr skärbord och tröskverk och reglerar hastigheten och haspelns funktioner.

Maskinens positionssensorer mäter kontinuerligt variationerna i terrängen och justerar automatiskt bordet så att höjden alltid är den rätta. I princip är det bara att köra och hoppas att allt går bra.

Tröskan har utrustats med en FieldBee GNSS-mottagare och automatstyrning som har integrerats i konstruktionen. Elektroniken installerades på bara två månader och konverteringen kunde slutföras lagom till höstens provtröskning.

Maskinen går att köra både manuellt från en app i smarttelefonen eller i helautomatiskt läge. I det manuella läget fjärrmanövreras tröskan från telefonen. Det känns ungefär som att köra en stor, fjärrstyrd leksaksbil, skriver FieldBee i sitt pressmeddelande.

Från appen går det att styra maskinen i önskad riktning och reglera hastigheten. Det är också möjligt att höja och sänka bordet eller välja körriktning fram eller back. Tröttnar man på leken, är det när som helst möjligt att koppla om till automatläge.

Då kör tröskan självständigt längs parallella linjer längs åkern med stor precision. Därutöver är diverse ”missioner” valbara, det vill säga olika körmönster som på förhand går att lagra i programmet.

Enligt Agrobotix kommer autonoma maskiner att bli vanligare inom fem till tio år. Därför måste branschen nu fördjupa sig i tekniken. Det bästa sättet är att pröva sig fram med egna lösningar, noterar Huizing.

Fullvuxen tröska utrustas i Ryssland

Det ryska teknologiföretaget Cognitive Technologies väljer ett annat alternativ och utvecklar ett automatiskt styrsystem för stora skördetröskor i samarbete med trösktillverkaren Rostselmash och agrarkoncernen Rosagro.

Cognitive Technologies utvecklar bland annat teknik för autonoma spårvagnar, som för närvarande testas i Moskva. Samarbetet med Rosagro syftar till att ta fram förarlösa tröskor för skörden av koncernens mer än 600.000 hektar åker.

Till skillnad från försöket i Nederländerna arbetar Cognitive Technologies och Rostselmash med fullvuxna tröskor men automatiken koncentreras till styrningen medan tröskverket manövreras manuellt.

De stora rotortröskorna provkörs i regionen Belgorod. Maskinen navigerar med hjälp av videokamera och skanner som följer tegen och reagerar på hinder i tröskans väg. Det underlättar förarens arbete under tröskningen.

De närmaste åren ska Rusagro installera systemet i 800 tröskor. Cognitive Techologies planerar också en helautonom och förarlös tröska. Företagets VD Olga Uskova räknar med att en autonom tröska kan ta i bruk omkring 2024.