Acaw
Ålandsmejeriet har i dagsläget bara 16 mjölkleverantörer, men med flera stora mjölkgårdar är ÅCA:s vd Joakim Blom ändå inte på kort sikt orolig över tillgången på mjölk.
Landsbygdsnäringar Marknad

Ålandsmejeriet siktar mot vinst trots tuffa tider

Efter ett tufft år med drygt 500.000 euro i förlust under 2019 ser Ålandsmejeriet ÅCA:s vd Joakim Blom nu optimistiskt på framtiden.
– Utan coronapandemin skulle vi ha gjort ett plusresultat i år. Ännu har jag inte kastat yxan i sjön för den målsättningen, men man vet ju aldrig vilka nya överraskningar hösten kan bjuda på.

För koncernen Ålands Centralandelslag, som är jämngammal med Ålands självstyrelse och därmed fyller 100 år nästa år, skulle det jubileumsåret till ära förstås sitta extra bra med ett positivt bokslut för 2020 även om företaget inte planerar några större festligheter.

– Men 2021 blir ändå ett speciellt år för Åland eftersom också den stora segelfartygsregattan Tall Ships Race kommer till Mariehamn.

Men att till dess vända den ekonomiska kursen för ÅCA-skutan har redan krävt hårda tag av Joakim Blom, som tillträdde som verkställande direktör i augusti i fjol efter sammanlagt 12 år som vd för Ålands Skogsägarförbund/Ab Skogen, som efter samgåendet med trävaruföretaget Carl Rundberg Ab år 2016 blev Ålands Skogsindustrier Ab.

10 procent av personalstyrkan eller 6 av 60 anställda sades upp efter samarbetsförhandlingar under våren.

– Dessutom har vi haft permitteringar motsvarande fem heltidstjänster.

Mera lönsamt med nedbantat sortiment

Joakim Blom konstaterar att efter coronapandemin lever vi alla ”i en helt annan värld än för ett år sedan”. För ÅCA:s del har detta förutom personalnedskärningar också medfört ett minskat produktsortiment.

– Vi har tagit bort olönsamma produkter. Som mest hade vi exempelvis yoghurt i elva olika smaker. Nu har vi fem.

Till de mera udda smaker som fallit bort hör exempelvis Bloms personliga favorit fläder- och citronyoghurten. Den populära lakritssmaken som ÅCA var först att lansera finns däremot kvar, trots att flera konkurrenter varit kvicka att ta efter.

– Med många olika smaker i sortimentet konkurrerar vi med oss själva när våra trogna åländska kunder vanligtvis väljer någon av våra produkter utan att den totala försäljningen ökar.

Anpassning och produktutveckling

Också mejerikoncernens dotterbolag Ålandsbagarn Ab har bantat sitt sortiment.

– I stället för att ha fem olika sorters limpor räcker det kanske med tre, säger Blom.

En annan sida av saken är hur man ska anpassa den övriga produktionen i samband med traditionella säsongprodukter.

– När det är högsäsong för fastlagsbullar lönar det sig kanske att minska produktionen av annat kaffebröd.

Samtidigt betonar Blom att det är otroligt viktigt att hela tiden vara på tårna med produktutvecklingen och att vara kreativ för att hitta nya marknadsmöjligheter.

– Ska vi exempelvis börja med glutenfria produkter? Frysta bröd, pajer och tårtor? Det finns väldigt många hyllor på bagerisidan där vi i dag inte alls är representerade.

Men det måste förstås också finnas ett kundunderlag som det gäller att hitta. 

– Vi har ett väldigt högt kvalitetskunnande i företaget så vi fixar nog att tillverka något jättegott när rätta läget dyker upp.

Tappade stort när östgränsen stängdes

ÅCA har också dotterbolaget Ålandsmejeriet Finland Ab som ansvarar för marknadsföring och försäljning i Finland. Av ÅCA-koncernens hela fjolårsomsättning på 17,4 miljoner euro var moderbolagets andel 14,2 miljoner. Ålandsmejeriet Finland Ab hade en omsättning på 7,1 miljoner varav 60 procent var producerat på Åland.  

– Resterande 40 procent är kända europeiska ostmärkens agenturprodukter som exempelvis dessertostar.

En överraskning för de allra flesta är exempelvis att Ålandsmejeriet över en natt tappade 10 procent av sin försäljning i Finland när landet till följd av coronapandemin stängde gränsen mot Ryssland. Vid östgränsen finns nämligen gränshandelsbutiker där ryska kunder handlade kilovis med åländsk ost.

– Men tack vare att finländarna började köpa hem mera matvaror när skolor och storkök stängdes har vi ökat butiksförsäljningen så mycket att vi ändå totalt sett har ett par procents försäljningsökning på fastlandet.

Nu tittar ÅCA också på möjligheterna att slå sig in bland storköken på fastlandet.

– Där är vi nu inte alls representerade. I början av året höll vi på att starta ett pilotprojekt som förföll när pandemin slog till, men snart tar vi nya tag inom den sektorn.

Samarbete kring Roslagens ekomjölk

För några år sedan kunde ÅCA också tjäna ganska bra på att sälja ost och sitt berömda prisbelönade smör till Sverige, men vinstmarginalerna krympte betänkligt när svenska kronans kurs försämrades med över 10 procent jämfört med euron.

Däremot finns det en positiv utveckling beträffande Ålandsmejeriets samarbete har med fem ekologiska mjölkgårdar i Roslagen på andra sidan Ålands hav. För dessa gårdar är mejeriet i Jomala det som ligger geografiskt närmast.

Nästan all mjölk som ÅCA förädlar från Sverige sänds tillbaka för försäljning i Stockholmstrakten. Enda undantagen är Roslagsfil som även ålänningar lärt sig uppskatta samt ekologisk grädde baserad på Roslagsmjölken.

Dubbelt större kontor blev hälften mindre

Joakim Blom pekar också på hur coronapandemin har visat vägen till nya möjligheter som exempelvis distansarbete.

Mjölken kan svårligen pastöriseras och förädlas hemifrån och det skulle också ha varit svårt att sköta vårens samarbetsförhandlingar på distans. 

– Men då och då försöker jag jobba hemifrån någon dag i veckan och jag uppmuntrar medarbetare att också arbeta på distans när de har möjlighet.

Blom tar som exempel ett företag som före pandemin hade planerat att flytta till dubbelt större kontorsutrymmen. 

– Men möjligheterna till distansarbete visade att det inte alls behövs så stort kontor. Så företaget sålde sitt gamla kontor och flyttade i stället till hälften mindre utrymmen!

ÅCA-chefen går frivilligt in i kylan

Också många affärsförhandlingar kan ibland till och med skötas bättre via internet och enligt Blom har ÅCA har mycket att vinna på utbyggd datorisering.

Och även om just mejerisektorn drabbats särskilt hårt och hamnade ute i kylan på grund av EU:s tidigare sanktioner mot Ryssland och nu också till följd av coronan så finns det även möjlighet att röra sig i rakt motsatt riktning.

– Så nu ska jag praktisera några dagar i mejeriets kyllager för att få en bättre inblick i jobbet där så att jag vet vilka krav som behöver ställas när vi begär in offerter för kommande automatisering, förklarar ÅCA-chefen.