Landsbygdens Folk

Bläddra online

- Matsvinnet skulle minska om vårt arbete och rena råvaror skulle värderas mera!<br />
- Du menar att vi borde ta ett högre pris för maten?<br />
- Vi kunde ha en gemensam kampanj; du skulle representera den strävsamma producenten och vi skulle höja på marginalerna!

Hitta rätt i märkesdjungeln!

Ursprungsmärkning används för att understryka var eller hur en produkt eller tjänst är producerad.
Gott från Finland-märket och Hjärtbladsflaggan känns igen av de flesta konsumenter, men vad säger märkena egentligen om graden av inhemska råvaror eller inhemskt arbete?
Här är reglerna för de vanligaste märkena i korthet.

Läs mera

12.3.2018, Landsbygdens Folk:

Två månader tidigare än normalt:
Nästa vecka finns det inhemsk
paprika i – några – butiker


Normalt brukar inhemsk paprika komma till försäljning kring valborg. Men i år kan en del konsumenter köpa inhemsk paprika redan nästa vecka. Det är Närpes Grönsaker som gör ett försök med att odla paprika under belysning.
-Det ser riktigt bra ut. Paprikorna har vuxit bra och är stora. Jag är riktigt nöjd med den första sättningen och hoppas att det fortsätter lika bra, säger odlaren John Lindén.
Paprika
Nästa vecka kan en del konsumenter köpa inhemsk paprika. Närpes Grönsaker gör ett försök med paprika odlad under belysning. Odlaren John Lindén plockade första skörden i måndags.

Det har länge påståtts att det är för dyrt att odla paprika vintertid i Finland, att det inte är lönsamt. Men för att utreda huruvida det påståendet stämmer eller inte görs nu ett unikt försök i Närpes.
Bakom satsningen står odlaren John Lindén, den första odlaren i Finland som har odlat paprika vintertid under belysning i kommersiell skala på långa tider.
-Det är fortfarande för tidigt att säga hur det kommer att gå. Det går att odla men nu är det upp till konsumenterna att betala ett tillräckligt högt pris så att det blir lönsamt, säger Lindén.
Försöket görs på 1500 kvadratmeter och det är således ett försök i liten skala.
-Nu handlar det om en veckomängd på 600-700 kilo så det är en försiktig satsning, 5 procent av den mängd vi har sommartid. Men det är en viktig satsning för om det går bra kan vi mycket väl tänka oss att utöka produktionen av paprika odlad under belysning i framtiden, säger Jonas Lundström, marknadsförings- och försäljningsdirektör vid Närpes Grönsaker.

Två månader tidigare än normalt
Plantorna sattes in i början av januari och måndagen den 12 mars var den första sättningen klar.
-Det är cirka 8-9 veckor tidigare än normalt när säsongsodlingen av paprika kommer igång. Så vi skulle ljuga lite om vi pratade om vinterpaprika, men en aldrig tidigare skådad tjuvstart är det i alla fall. Vi har förlängt säsongen för normalt brukar de första paprikorna komma till försäljning kring valborg, säger Lundström.
Eftersom det handlar om veckovisa små partier av paprika har Närpes Grönsaker kommit överens med en stor handelsaktör som köper in hela mängden.
Eftersom det är fråga om veckovisa små partier av paprika har Närpes Grönsaker kommit överens med en stor handelsaktör som köper in hela mängden.
-Eftersom totalmängden är begränsad kunde vi inte bjuda ut det till hela marknaden. Vi bjöd ut produkten till centralaffärerna och hittade bland dem en intressent. Både mängden och priset är överenskommet fram tills den traditionella paprikasäsongen startar, säger Lundström.
Och fortsätter:
-Jag har förhoppningar på de finländska konsumenterna och det har handeln också, men konsumentens köpbeslut visar hur verkligheten ser ut. Går det här försöket bra kan vi mycket väl tänka oss att göra en ny satsning nästa år, säger han.
Var paprikorna kommer till försäljning är ett beslut som kunden fattar.
-Eftersom det är en relativt liten mängd så räcker det inte till hela landet och kunden tar beslutet hur paprikorna effektivast fördelas ut i butiksnätet.

Christoffer Thomasfolk
christoffer.thomasfolk@slc.fi

« Tillbaka | Utskriftsvänlig version »»